Anvelope de iarnă în Germania – este obligatoriu să fie montate?

Reglementările Codul Rutier german cu privire la anvelopele de iarnă (germ. das Winterreifen-Gesetz) stabilesc concret situațiile rutiere când e nevoie de cauciucuri de iarnă. Definesc și ce înseamnă anvelopă de iarnă. Pentru nerespectarea reglementărilor, se aplică o amendă de 60 de euro și 1 punct de penalizare în Flensburg. Dacă un accident se produce însă din cauza echipării cu anvelope necorespunzătoare, riști ca asiguratorul RCA să nu plătească despăgubiri, iar fapta să devină penală din cauza punerii în pericol a siguranței circulației. În acest articol vei găsi toate răspunsurile importante la întrebările legate echiparea cu anvelope de iarnă în Germania – ce, când, cum și de ce.

Anvelopele de iarnă în Germania – reglementări legale

Obligativitatea echipării cu cauciucuri de iarnă a intrat în vigoare în Germania începând cu 4 decembrie 2010. Anterior, Codul Rutier german prevedea doar că vehiculul trebuie echipat corespunzător pentru a conduce în condiții de iarnă. Au fost menționate anvelopele și lichidul de parbriz de iarnă pentru a preveni înghețarea: „În cazul autovehiculelor, echipamentul lor trebuie adaptat la condițiile meteorologice. Este vorba despre anvelope speciale, corespunzătoare și lichid de parbriz special care să nu înghețe”.

Înalta Curte de Justiție din Oldenburg a emis o decizie în cazul unui bărbat care a contestat amenda primită pentru folosirea de anvelope necorespunzătoare. Conform acestei decizii, reglementările anterioare din Codul Rutier erau ilegale pentru că erau formulate prea general. În noua reglementare privind anvelopele de iarnă se menționează concret ce înseamnă condițiile de iarnă și ce anvelope trebuie folosite.

  • 2 paragraful 3a din Codul Rutier privind obligativitatea echipării cu anvelope de iarnă în Germania

Articolul menționează: „În caz de polei, zăpadă topită, zloată sau carosabil alunecos, vehiculele cu motor trebuie să fie echipate cu anvelopele specificate în anexa II nr. 2.2 din Regulamentul 92/23/CEE din data de 31.03.1992 cu privire la anvelopele auto și montajul lor (ABl. L 129 din 14.05.1992, p. 95), modificat prin regulamentul 2005/11/CE (ABl. L46 din 17.02.2005, p. 42).

În plus, din ianuarie 2018 a intrat în vigoare reglementarea potrivit căreia anvelope de iarnă sunt considerate doar cele care au aplicată pictograma înfățișând un fulg de nea și un munte stilizat:

Acceptate până acum, anvelopele cu simbolul M + S (abrevierea de la „Mud” și „Snow”, adică noroi și zăpadă) nu mai sunt recunoscute ca anvelope de iarnă. Până la 30.09.2024 există o perioadă de tranziție în care cauciucurile M + S pot fi folosite totuși ca anvelope de iarnă.

Ce vehicule trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă în Germania?

Reglementările sunt obligatorii pentru vehiculele cu motor, deci:

  • mașini de pasageri
  • camioane
  • autobuze
  • motociclete

Pentru autobuze și camioane, această obligație se aplică numai osiilor de tracțiune, adică cauciucurile de iarnă sau all-season trebuie să fie montate pe osiile de tracțiune. Vehiculele agricole și forestiere nu au nevoie de anvelope de iarnă. Legiuitorul presupune aici că anvelopele standard cu șanțuri mari sunt suficiente. Totuși, acest lucru nu se aplică pentru ATV-uri și vehiculele de teren. Deși teoretic, anvelopele lor sunt potrivite pentru condițiile de iarnă, aceste vehicule trebuie să aibă anvelope de iarnă M + S în conformitate cu reglementările, în cazul zăpezii sau al gheții.

Obligativitatea echipării cu cauciucuri de iarnă – în ce perioadă e obligatoriu?

Anvelopele de iarnă sunt obligatorii doar dacă carosabilul este acoperit cu zăpadă sau gheață, dacă e într-adevăr alunecos. Spre deosebire de Austria, unde obligativitatea este valabilă din noiembrie până în aprilie, în Germania depinde de situație. Până la urmă se poate întâmpla să ningă în mai sau încă din octombrie.

Cu toate acestea, s-a creat obișnuința ca sezonul anvelopelor de iarnă să dureze din octombrie până la Paște – este ușor de reținut în germană: „O bis O” sau „Oktober bis Ostern” (germ. din octombrie până la Paște). În această perioadă se circulă de obicei în condiții de iarnă. Înseamnă că, de două ori pe an, majoritatea șoferilor germani fac o programare la vulcanizare pentru a schimba anvelopele sau le schimbă singuri.

În regiunile în care de obicei nu ninge, nu îți trebuie anvelope de iarnă. E de ajuns ca în zilele cu ninsoare să folosești transportul public.

Cine este responsabil pentru echiparea cu anvelope de iarnă?

Responsabil pentru echiparea mașinii cu anvelope de iarnă este șoferul. Asta înseamnă că tu trebuie să te asiguri că mașina pe care o conduci este echipată cu cauciucuri de iarnă – indiferent dacă este a ta, ai împrumutat-o de la un prieten sau ai închiriat-o. Doar atunci o poți conduce în condiții de iarnă.

Obligația se aplică și mașinilor înmatriculate în alte țări. Deci toți turiștii veniți în Germania trebuie să folosească anvelope de iarnă dacă situația o cere.

Reglementările nu se aplică însă mașinilor parcate. Este vorba de o situație de fapt, reglementările se aplică doar autovehiculelor aflate în mișcare pe timp de iarnă.

Cum se poate verifica dacă șoferul respectă reglementările privind anvelopele de iarnă?

După cum am menționat deja, cauciucurile de iarnă prezintă marcajul M + S. Poliția poate deci să verifice foarte ușor dacă ești echipat cu anvelopele corespunzătoare – acestea sunt marcate cu literele M + S pe lateral. Adevăratele anvelope de iarnă au aplicată și pictograma înfățișând un fulg de nea și un munte stilizat.

Acordă o atenție deosebită adâncimii minime a benzii de rulare! Anvelopele de iarnă deja uzate nu te ajută deloc. Legislația germană prevede o adâncime minimă a benzii de rulare de 1,6 milimetri. În cazul unui control, aceasta este verificată de poliție. Ca să fii absolut sigur că anvelopele tale sunt într-o stare bună, AvD ( Automobil Clubul german – află mai multe!) recomandă ca adâncimea minimă să fie de 4 mm.

Anvelope de iarnă sau all-season?

După cum am menționat mai sus, reglementările intrate în vigoare în ianuarie 2018 stipulează că anvelopele cu eticheta M + S nu mai sunt considerate cauciucuri de iarnă. Adevăratele anvelopele de iarnă trebuie să îndeplinească standarde mai ridicate decât anvelopele M + S (cunoscute și ca anvelope pentru toate anotimpurile). Anvelopă tipică de iarnă este marcată cu pictograma înfățișând un fulg de nea și un munte stilizat (Three-Peak-Mountain-Snowflake) și literele M + S. Numai pneurile care au trecut cu succes testele potrivite pot fi inscripționate cu acest simbol. Cu toate acestea, anvelopele cu marcaj M + S pot fi utilizate până la 30.09.2024 (vezi mai sus).

Anvelopele cu simbolul M + S sunt numite anvelope pentru toate anotimpurile sau universale (pentru toate tipurile de vreme). În caz de zăpadă sau polei, în special în regiunile muntoase, anvelopele de iarnă vor fi o alegere mult mai bună. Niște anvelopele pentru toate anotimpurile de calitate sunt o alternativă avantajoasă și sigură.

Diferența dintre cele două tipuri de anvelope e dată în primul rând de cauciucul folosit. Anvelopele de iarnă sunt mai moi, astfel încât rămân flexibile chiar și la temperaturi scăzute și asigură stabilitatea.

Anvelopele pentru toate anotimpurile sunt un compromis între anvelopele de iarnă și cele de vară. Ele trebuie să asigure confortul condusului indiferent de condițiile meteorologice. Nu au caracteristici stricte de vară sau iarnă, astfel că nu sunt dedicate unor anumite condiții meteorologice.

Probleme cu asigurarea auto în Germania în cazul lipsei anvelopelor de iarnă?

Călătorind iarna cu anvelope de vară, riști să pierzi protecția oferită de asigurare în anumite condiții. Sau cel puțin poți pierde unele clauze. Chiar dacă ești implicat într-un accident care nu s-a produs din vina ta, s-ar putea sa fii indicat ca responsabil de producerea lui.

Asiguratorul presupune că utilizarea vehiculului de către tine prezintă un anumit pericol pentru circulația rutieră. Dacă conduci iarna echipat cu anvelope de vară, pericolul reprezentat crește. Dacă de ex. dacă are loc un accident și trebuie să eviți mașina implicată în el, dar nu reușești și are loc o coliziune și pățești ceva, atunci ești și tu considerat responsabil în proporție de 20%. Așa a decis Tribunalul Districtual din Trier (Hotărârea Curții Districtuale, Trier, zfs 1987, 162)

De obicei, în cazul nerespectării reglementărilor privind anvelopele de iarnă, avem de-a face cu prezumția de vinovăție. Doar în situația în care șoferul nu a putut sub nici o formă să prevadă pericolul situației și echiparea cu anvelope de vară nu a avut efect asupra unui accident rutier, șoferul nu va fi considerat la rândul lui responsabil.

Problemele pot apărea și cu asigurarea CASCO. Dacă se produce un accident din cauza folosirii anvelopelor de vară, acest lucru poate duce la reducerea semnificativă a despăgubirilor din cauza neglijenței grave (§ 81 VVG). Apoi, asigurarea acoperă de obicei doar 50% din daune. În cazul circumstanțelor atenuante sau, dimpotrivă, a acelor agravante, această despăgubirea poate crește sau poate fi diminuată.

Asociația Asiguraților (germ.: Der Bund der Versicherten e. V., prescurtat BDV) recomandă alegerea ofertelor de asigurare în care despăgubirea nu e afectată din cauza neglijenței grave.

În Germania nu există obligativitatea echipării remorcilor cu anvelope de iarnă

Obligativitatea echipării cu anvelope de iarnă se aplică numai autovehiculelor, adică vehiculelor cu motor. Prin urmare, remorcile nu trebuie să aibă astfel de anvelope. Cu toate acestea, din motive de siguranță, ADAC recomandă ca și remorcile să fie echipate cu anvelope de iarnă pentru a asigura stabilitatea deplină.

Avariile sunt o situație excepțională

Dacă trebuie înlocuiești o roată și să ai doar o anvelopă de vară, nu este nicio problemă. Roata de rezervă cu anvelopă de vară poate fi folosită și în cazul unei pene pe timp de iarnă. Există însă o condiție: trebuie să mergi imediat la un service sau acasă pentru a o înlocui cât mai curând cu o anvelopă de iarnă.

De unde să cumperi anvelope de iarnă în Germania?

Dacă intenționezi să cumperi cauciucuri din Germania, merită să verifici ofertele online. Sunt de obicei cele mai avantajoase și le poți cumpăra fără să ieși din casă. Anvelopele îți vor fi livrate acasă. Iată patru magazine online de încredere care vând anvelope în Germania:

 

Merită să compari prețurile modelului ales ca să găsești cea mai bună ofertă!

Toate materialele publicate pe această pagină sunt protejate conform reglementărilor germane ale drepturilor de autor, Urheberrechtsgesetz (§ 52 ff UrhG).

Echipa noastră editorială recomandă

Bilete ieftine pentru parcurile de distracții din toată Europa (de ex. Europa Park, Area 47, Disneyland Paris), musicaluri și alte evenimente, excursii interesante și oferte hoteliere atractive găsești la www.travelcircus.de!

Ultima publicare

Înmatricularea și radierea autoturismului în Germania pas cu pas!

Înmatricularea autovehiculului se face în Germania la Serviciul de permise și înmatriculări, care în germană se numește KFZ-Zulassungsstelle sau,...

Schimbarea asigurării auto în Germania – economisește chiar și câteva sute de euro!

Prețurile asigurărilor auto din Germania diferă adesea în funcție de compania de asigurări aleasă. Merită să compari ofertele pentru...

Asigurarea auto în Germania pas cu pas!

Asigurarea auto în Germania este obligatorie În Germania, toți posesorii de autovehicule sunt obligați să încheie o asigurarea de răspundere...

Tipuri de scrisori recomandate în Germania – cele mai importante informații!

Spre deosebire de o scrisoare obișnuită, furnizorul de servicii poștale confirmă faptul că expeditorul a trimis o scrisoare recomandată....