Cererea de șoferi este în continuă creștere, în timp ce, în același timp, mulți dintre ei părăsesc forța de muncă din cauza vârstei de pensionare. Toate indiciile arată că deficitul de forță de muncă în industria de transport cu autobuzul din Germania va fi chiar mai mare decât se credea până acum.
Potrivit Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmen (Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmen, BDO), ar putea exista un deficit de până la aproximativ 87 000 de șoferi până în 2030. Până în prezent, previziunile privind deficitul de personal din acest sector se situau în jurul a 76.000. Potrivit unui sondaj, companiile de transport cu autobuzul au în prezent un deficit de aproape 7.800 de șoferi.
Mai mulți șoferi au demisionat în timpul pandemiei
Din cauza situației dificile a personalului, multe companii nu pot deja să preia anumite misiuni sau nu pot participa la licitații, a declarat Patrick Orschulko, specialist în domeniul juridic și al turismului în cadrul Asociației Federale a Transportatorilor Germani de Autobuze. Acest lucru se datorează în mare parte faptului că un număr foarte mare de angajați se pensionează în prezent și, în plus, Orschulko se așteaptă la o „dublare a numărului de pasageri” datorită transformării sectorului transporturilor din Germania.
În timpul pandemiei de coronavirus, multe companii au fost nevoite să treacă la reducerea programului de lucru (în germană: Kurzarbeit), deoarece pentru o lungă perioadă de timp nu a fost posibilă călătoria cu autobuzul interurban, a spus el. Prin urmare, mulți șoferi au părăsit industria, ceea ce a agravat problema lipsei de forță de muncă, a explicat Orschulko.
Sindicatul atrage atenția asupra necesității de a simplifica procesul de obținere a permisului profesional de conducere
Prin urmare, organizația solicită în primul rând ca sistemul de formare a șoferilor de autobuz să fie simplificat și debirocratizat, la fel ca în Austria. Sindicatul propune un sistem de formare „2 în 1”, în cadrul căruia șoferii de autobuz ar fi pregătiți să lucreze după ce au absolvit un curs și au trecut un examen teoretic și unul practic.
În prezent, în Germania, procesul de formare este împărțit în două părți. În primul rând, viitorii șoferi trebuie să obțină un permis de autobuz și, în al doilea rând, trebuie să obțină un certificat de calificare profesională de șofer (Berufskraftfahrerqualifikation), care le permite să lucreze într-o companie de transport de călători.
Sursa: Der Spiegel